In de spotlight: illy

illy valt niet meer weg te denken uit de koffiewereld. Wie heeft er niet een iconisch illy blik in cafés of thuis zien staan? illy’s koffie is herkenbaar en gebruikt negen soorten pure arabica koffiebonen van de beste kwaliteit. Het merk kenmerkt zich met fluweelachtige, zoete, aromatische koffie die fruitige en bloemige, karamel en chocolade tonen balanceert. Maar wist je ook dat illy een ware innovator is? illy combineert koffie met innovatie en kunst. Hoe ze dat doen? Neem hier een kijkje in de ontwikkeling van dit Italiaanse koffiemerk.

Ontstaan uit passie, groot door technologie

In 1933 richt Francesco Illy het koffiemerk illy op. Hij is hiervoor speciaal naar Trieste, Italië, verhuisd want dit stadje staat bekend om hun uitmuntende koffie. Hier begint hij met passie zijn bedrijf op te bouwen. En dat doet hij goed. Een jaar na de oprichting, vindt hij een nieuwe manier van koffie verpakken uit: ‘pressurization’. Deze techniek - die tot de dag van vandaag nog steeds gebruikt wordt(!) - zet koffiebonen onder druk waardoor ze langer vers blijven. Hierdoor kan Francesco Illy zijn markt uitbreiden en komt illy koffie in Zwitserland, Zweden en Nederland terecht. Francesco Illy houdt het hier echter niet bij. Een jaar later vindt hij de illetta uit, volgens illy het eerste moderne espressomachine ter wereld. Met de illetta is het tijdperk van espressomachines aangebroken en daar profiteren wij tot op heden nog steeds van.

Vooruitgang door innovatie

Wanneer Ernesto, de zoon van Francesco, in de jaren 40 het bedrijf toetreedt, doet hij dit niet met lege handen. Hiervoor heeft hij namelijk een doctoraat in scheikunde gehaald. Met deze achtergrond brengt hij illy naar nieuwe hoogtes. Hij plaatst een laboratorium en wijdt dit geheel aan koffie-research. Hierna maakt hij het in 1950 voor het publiek mogelijk om zelf thuis espresso te maken. Dit doet hij door kleine blikken gemalen koffie te verkopen. Net als zijn vader, stopt Ernesto niet na één uitvinding. In 1974 brengt hij ESE op de markt, de eerste afgemeten koffiepad. Hiermee brengt hij voor miljoenen mensen espresso binnen handbereik. Dan, in 1988, komt hij met nog iets revolutionairs: het identificeren van de beste koffiebonen door een digitale, fotochromatische techniek. Deze technologie maakt het makkelijker voor illy om de beste koffiebonen te selecteren en in hun koffie te verwerken.

Koffie en kunst

illy streeft niet alleen naar perfectie en schoonheid in hun koffie, maar ook op andere vlakken van het bedrijf. Door dit streven, is kunst een belangrijk hoeksteen van het bedrijf geworden. Zo is het iconische rode logo ontworpen door James Rosenquist, een bekend pop-art artiest. Daarnaast zijn er meer dan 70 versies van het herkenbare illy kopje gemaakt. Elke kopje is ontworpen door verschillende, moderne kunstenaars en elke is een waar kunstwerk om uit te drinken. Ook van de illy blikken zijn meerdere, door kunstenaars ontworpen, versies beschikbaar en velen worden gezien als collector items.

Een kopje illy koffie is zo dus een combinatie van smaak, innovatie en visuele aantrekkelijkheid. Had jij dat ooit achter illy gezocht?