Thaise koffiecultuur en... Olifanten! 

Koffie is één van de meest belangrijke producten over de hele wereld. Bijna niemand begint de ochtend meer zonder. Het drankje is verantwoordelijk voor sfeer, gezelligheid en prestatie op het kantoor. Ondertussen kent de wereld verschillende koffieculturen. Hoe gaat de wereld eigenlijk om met koffie? Vandaag nemen we een kijkje in de koffiecultuur van Thailand

 

Koffie op straat

Thailand is van oudsher een theeland. De meeste mensen zie je nog altijd wakker worden met een pot thee. Echter begint koffie steeds meer in populariteit te groeien. Thailand is dan ook echt bezig met een inhaalrace, er is een echt koffiecultuur ontstaan. Deze verandering is niet onopgemerkt gebleven in het westen. Grote merken als illy en Lavazza zijn ondertussen in Thailand neergestreken.

De Thaise koffiecultuur is een bijzondere cultuur. Ondertussen staan Thaise koffieverkopers op bijna elke hoek. Echter zie je geen stoelen om deze verkopers. De koffie wordt namelijk geserveerd in een plastic zakje en volgegooid met ijs. Daarbij krijg je een rietje zodat je het onderweg kan drinken. Heb je trek in hete Thaise koffie? Dan krijg je een klein glas dat volgeschonken is tot de rand.

Het probleem met traditionele Thaise koffie is dat de kwaliteit er wisselend is. Liefhebbers weten nooit zeker of ze oploskoffie krijgen of een zakje vol met bittere koffie. Dit blijkt een grote kans voor de westerse koffieketens. Voornamelijk in de toeristisch plaatsen zorgen deze shops ervoor dat de traditionele straatverkoper verdwijnt.

 

Koninklijke koffie

Desondanks de kwaliteit, is koffie populair bij de lokale bevolking. Dit komt onder meer omdat het een alternatief gewas is voor de bergvolkeren. In het noorden werd er tot de jaren 70 voornamelijk opium geteeld. De koninklijke familie heeft verschillende programma’s opgezet om de opiumteelt tegen te gaan en betere leefomstandigheden te creëren voor de bergvolkeren. Naast koffie werd hier ook thee en aardbeien geïntroduceerd. Koning Rama IX heeft in 2006 zelfs voor deze projecten de allereerste UNDP Lifetime Achievement Award gekregen van de Verenigde Naties. Het volk is dus erg blij met de koffieproductie van het land.

 

Koffie en… Olifanten!

Alles heeft tegenwoordig een prijskaartje en dit geldt natuurlijk ook voor koffie. De duurste koffie komt oorspronkelijk uit Indonesië. Kopi Luwa is koffie gemaakt van kattenkeutels. De Civetkatten eten de koffiebessen op maar verteren enkel het vlees. De bonen komen er de volgende dag weer uit met een bijzondere smaak. Kopi Luwak gemaakt van civetkatten in gevangenschap verkoopt voor ongeveer 200 euro per kilo. Exclusieve Kopi Luwak van wilde civetkatten kan zelfs oplopen tot 5000 euro per kilo.

Thailand wilt graag dit record overnemen en maak gebruik van hetzelfde proces. De plantage van Canadees Blake Dinkin gebruikt echter geen civetkatten maar van olifanten! Het plukken van olifantenuitwerpselen is een stuk arbeidsintensiever dan het plukken van kattenuitwerpsel. Dit zorgt ervoor dat de prijs ook een stuk hoger is. Een kilo Black Ivory Coffee kost ongeveer 850 euro per kilo. Dit is een stuk hoger dan de prijs van civetkatten in gevangenschap.

Daarnaast is de Black Ivory Coffee een stuk moeilijker verkrijgen. De koffie is niet online te kopen en wordt in zeer beperkte oplage (50 kilo per jaar) geproduceerd. De koffie met bijzonder zachtte smaak is enkel in exclusieve resorts verkrijgbaar.

 

 

koffiepiraat logo