Kwaliteit en duurzaamheid zit in het DNA van Lavazza

Als je praat over een traditioneel Italiaans kopje koffie, dan moet je wel praten over Lavazza. Het Italiaanse koffiemerk is al meer dan 120 jaar bezig met de productie van premium koffie. De koffie van Lavazza is een combinatie van kwaliteit, passie en innovatie. KoffiePiraat zet Lavazza in de spotlight zodat je meer weet over je favoriete kopje koffie.

 

Van detailhandelaar naar melangemeester

Lavazza is ontstaan in een klein kruidenierswinkeltje in de provincie Turijn. Luigi Lavazza was een Italiaanse detailhandelaar die in 1895 de Paissa Olivero kocht voor 26.000 Italiaanse Lire. Dit klinkt als een groot bedrag maar dit is omgerekend maar 16 euro. Het winkeltje in het oude centrum van Turijn was voor zowel retail als productie. Koffiebonen waren slechts een bijproduct die Luigi rauw kocht.
Op een dag besloot hij de bonen te branden naar de wensen van de klanten en al snel wekte dit de interesse van Luigi Lavazza. Hij besloot als één van de eerste koffie te mengen om een melange te creëren. Zijn nieuwe kennis en vaardigheden in het maken van blends wekte ook de aandacht van het grote publiek. Het merk Lavazza ging zich al snel onderscheiden van andere lokale koffiebranders. Tegenwoordig gaat het merk al 4 generaties lang mee.

 

Innovatie is kwaliteit

Lavazza is altijd bezig met de kwaliteit van koffie. Kwaliteit zit niet voor niets in het DNA van het bedrijf. Zoals ze zelf zeggen zijn ze: concessieloos op kwaliteit, meegekregen van grondlegger Luigi Lavazza. Deze mentaliteit heeft ervoor gezorgd dat de premium koffie wereldwijd bekend is. Lavazza is altijd bezig met nieuwe ontwikkelingen en de laatste innovaties op gebied van koffie. Dit zorgt ervoor dat ze complete koffieconcepten met bijzondere recepturen en koffie design kunnen presenteren aan het publiek. Alles voor een goed kopje koffie.

Innovatie is niet alleen terug te vinden in de koffie. Dit vindt je terug in het hele bedrijf. Een perfect voorbeeld is het nieuwe kantoor in Turijn. Naast een fantastische werkplek is het hele gebouw van Lavazza compleet CO2 neutraal. Het bedrijf opende hier ook een museum en een duurzaam restaurant. Medewerkers en de directe omgeving krijgen hier de kans om kennis te maken met gastronomische gerechten uit de hele wereld. Daarnaast heeft Lavazza het grootste opleidingsinstituut op gebied van koffie. Zo weet je zeker dat de kwaliteit goed blijft aankomende jaren.

 

Koffie vanuit het hart

De huidige generatie van Lavazza wordt vertegenwoordigd door Emilio Lavazza. Emilio geeft aan dat Lavazza zaken doet vanuit het hart. Grondlegger Luigi heeft altijd goed gezorgd voor de wereld en dit wilt Emilio graag blijven doen. Vandaag de dag vormen de medewerkers een sterke basis voor dit bedrijf. De mensen van Lavazza zijn de kern van de hele productieketen en de belangrijkste drijfveer van het bedrijf. Er is een samenhorige en duurzame sfeer op het hoofdkantoor. Menselijke kapitaal wordt altijd in waarde geschat.

Deze waarde vind je ook terug in de duurzaamheidsbalans van het merk. Lavazza helpt de omgeving en zorgt voor een betere leefklimaat met oog op werkomstandigheden, milieu en leefomgeving. De koffietelers worden door Stichting Luigi Lavazza actief bijgestaan. Duurzaamheid is namelijk een verantwoordelijkheid van iedereen. Deze principes zijn niet onderhandelbaar. De koffie van Lavazza is niet voor niets UTZ Certified.

 

Benieuwd naar de duurzame koffie van Lavazza? Ervaar het grote assortiment bij KoffiePiraat! Dit zijn onze aanraders:

- Lavazza Crema e Gusto Tradizione Italiana koffiebonen
- Lavazza Qualita Rossa ESE-servings
- Lavazza Single Origin Cereja Passita Brazil koffiebonen

koffiepiraat logo